Vissza a blogba

Az ind filozófiában és vallásokban használt szó, melynek jelentése: (fel)szabadulás, eleresztés. Használják a vimuktivimuttimukti néven is.

Hinduizmusban

Moksa – Felszabadulás

A kifejezés szabadulást jelent. Szabadulás a születés és a halál örökké tartó körforgásából, amit szanszára-nak nevezünk, vagy másnéven a reinkarnáció köteléknek, körforgásnak. Ez a szabadulás a nirvána elérése, ami nem megsemmisülést jelent, hanem feloldódást. Tehát a moksa, nem más, mint a karmától való szabadulás, függetlenedés.

A Védák tanítása szerint, minden teremtett létforma szenvedés természetű, de az ember lelke, az önvalója, (átman, purusa) elpusztíthatatlan. A lélek túléli a fizikai halált, újra és újra megszületik más más testben, mindig új feladatokkal a régi életek emlékei nélkül, hogy lépésről lépésre képes legyen leépíteni a karmikus adósságokat, tanuljon, bölcsebb legyen, hogy végül elérje a megszabadulást (moksa) a létforgatagtól (szanszára) és átlépjen a szenvedésmentes, magasabb rendű, tiszta, szellemi létállapotba, ahol már nincs szükség új leszületésre.

Más vallásoktól eltérően a hinduizmus rendszere nem jelenti ki, hogy a végső megszabadulás – vagy nyugati szóhasználattal az üdvözülés – csak és kizárólag egyféleképpen érhető el, de általában, három fő út különböztethető meg.

1. Karma-márga (a tettek útja) | 2. Dnyána-márga (a tudás, vagy filozófiai igazság útja) | 3. Bhakti-márga (az áhítatos odaadás útja)

Minden út (márga, jóga) közös célja a megszabadulás, azaz az átman kiválása a testből és a formák (májá-illúzió) világából, és Brahman (a legfelsőbb lélek, tökéletes önvaló) elérése, ahol a jó és a rossz, az élőlények és a dolgok, a férfi és a nő minden ellentéte megszűnik.

Irányzatonként

Moksa – Eleresztés

A Szánkhja bölcseletében -a szabadulás útja háromrétű. Ez azt jelenti, hogy a megszabadulás mindhárom rétegét meg kell valósítani.

A megszabadulás három rétege a következő: Pradnyá (az intuitív bölcsesség kifejlesztése a tudás növelése útján) | Vairágja (szenvedélymentesség, a vágy, a gyűlölet és a szenvedélyek elcsitítása útján) | Purusa ((szellem) és a prakriti (anyag) szétválasztása.)

Ehhez a megkülönböztetés tudásának (vivéka) megszerzésére van szükség. A szellem elszakadásával, bekövetkezik a jelenségek világától való teljes eloldódás, és felszámolásra kerül minden, amit addig érdemnek hittünk. A szellem visszanyeri teljes szabadságát és nem merül bele többé az anyagba, hanem figyelmét önmaga felé fordítja.

vaisnava hagyomány azt tanítja, hogy a bhakti-jógának (az odaadás jógájának) folyamata szabadítja fel az embert a szanszára kerekéből. A Rádzsa-Jóga is hangsúlyozza, hogy a bhakti a legrövidebb és leggyorsabb út a felszabaduláshoz, a moksához.

A Szamád hit, Istennel való egyesülést semmi sem idézi elő olyan biztosan és gyorsan, mint az Isten iránti odaadás. Az elszigeteltségnek, az Istentől való elszakadásnak igazi oka az avidjá (a tudatlanság), amely az egyéni létformában, az Énben külön valóságot lát. Az Isten iránti odaadásban elhamvad az önös Én. Így az igazi akadály megszűnik, és nem áll már a lélek és Isten közé; az eredendő egység helyreáll köztük, hiszen lényegében egyek. Az így felszabadult embert bhakti-jóginak nevezik. A védikus irodalom alapján az embernek felül kell kerekednie az “én” + “enyém” hamis téveszméin.

Moksa – Felébredés

A Krisna-tudatú hívők szerint a legfontosabb a Védák ismerete, megértése és tanításainak követése. A Bhagavadgítá meghatározása alapján a Legfelsőbb Úr az egyedüli irányító és minden élőlény az ő irányítása alatt áll. Amikor az élőlény megszabadul az illuzórikus anyagi energia befolyásától (májá), akkor eléri a moksa (mukti) vagyis a felszabadulás síkját. Az anyagi illúzió hatása alatt az ember, hamis egója alatt gondolkodik. Valódi helyzetét akkor ismerheti fel, amikor megszabadul minden materialista gondolattól, beleértve azt is, hogy Istennel minden tekintetben eggyé válhat. Az élőlény csupán Isten számtalan energiájának egyike, s amikor ez az energia megtisztul az anyagi szennyeződéstől teljesen, Isten- (Ísvara, Krisna) tudatúvá válik, azaz felszabadul. Amíg az ember a testével azonosítja magát, addig feltételekhez kötött léleknek számít, de amikor eléri az önmegvalósítást, felemelkedik a kiegyensúlyozottság szintjére és megszabadul a feltételekhez kötött élettől. Ekkor többé már nem lesz arra ítélve, hogy újra megszülessen az anyagi világba – halála után a lelki égbe kerülhet. Az Úr hibátlan, mert mentes a vonzódásoktól és a gyűlölettől. Ha az ember megtisztul ezektől, ő is hibátlan lesz. Alkalmassá válik arra, hogy belépjen a lelki világba, és felszabadul. Az igazi élet ekkor kezdődik.

Ha a fenti sorokat értelmezzük, akkor talán világossá válhat előttünk, hogy a Moksa Csepp miért is ezt a nevet kapta. Ha az emberben megszületett a késztetés, hogy az önismeret valamelyik útján elinduljon, akkor számítania, kell arra, hogy ez nem lesz egyszerű. Szembenézni önmagunkkal, meglátni igazi önvalónkat, hát az sajnos nem mindig vidám dolog, és ha azt mondom, hogy önmagunkat teljes mértékben el kell fogadni, és szeretni, így ahogy vagyunk, hát az nem mindenkinek egyszerű vagy könnyű feladat, pláne, hogy közben, jó ha az ember megőrzi az épp elméjét. Sok olyan dolog lehet, amit szeretnénk megváltoztatni, ezért folyamatosan tanulunk, és új dolgokkal próbálkozunk, hogy egy olyan képpé formáljuk önmagunkat, ami már szimpatikussá válik, a saját szemünkben. Ez vagy sikerül, vagy nem. De ha ilyenkor feltesszük magunknak a kérdést, hogy szabad vagyok-e akkor, ha belekényszerítem magam egy ideába, amely vagy szerintem ideális, vagy a környezetem elvárásai erőltetik rám…. Azt hiszem egyet értünk a válaszban.

 

 

A filozófiának több ága foglalkozik a fejlődéssel, önmegvalósítással, azzal, hogy ez mit is jelent pontosan, és hogyan is lehet/kell elérni ezt. Ezzel kapcsolatban mindenki, kiválasztja a neki szimpatikusat (és valószínű az út során, ez az elképzelés, alakulni formálódni fog.)

Talán abban egyet értethetünk, hogy nem a hogyan a fontos, hanem az a cél, amit el szeretnénk érni. Ez lehet egy állandósult belső nyugalom, egyfajta belső béke, amikor ha felnézünk az égre, vagy úgy igazán ránézünk a mellettünk állóra; egy halvány mosollyal tudjuk nyugtázni a pillanatot.

Szóval úgy hiszem, hogy bármelyik utat is választjuk, a Moksa csepp a tökéletes kiegészítés, ami segíthet megőrizni, fenntartani azt a békét, és harmóniát, amit folyamatosan építünk magunkban, és ami felé haladunk. Segíthet abban, hogy a befolyásoló tényezőket, a lelki blokkokat, úgy oldjuk meg, hogy az ne okozzon túl nagy megborulást a hétköznapjainkban.

Forrás: Wikipédia

Nézzen körül a webshopban

Ismerje meg termékeinket és hatásukat. Vásárlás nélkül is informálódhat.


Belépés a webshopba
4 órás munkahét
ILONAMedGmbHlogo
4 órás munkahét
Készleten
€ 13.9
Nettó ár: € 12.64

Kosárba rakom
Valóság és szubjektivitás
ILONAMedGmbHlogo
Valóság és szubjektivitás
Készleten
€ 12.5
Nettó ár: € 11.36

Kosárba rakom
Moksa Green 300 g
ILONAMedGmbHlogo
Moksa Green 300 g
Készleten
€ 29.90
Nettó ár: € 24.92

Kosárba rakom
Jogi nyilatkozat

Az étrend-kiegészítők nem gyógyszerek, nem rendelkeznek gyógyhatással, nem alkalmasak betegségek kezelésére sem a megelőzésére. Az étrend-kiegészítők élelmiszerek, így a jelölésükre (címke feliratok, a címkén, csomagoláson található bármely jel, ábra stb.) és reklámozásukra az élelmiszereknél megfogalmazott általános előírásokat kell alkalmazni. Ennek megfelelően a termékek jelölése, megjelenítése és hirdetése nem állíthatja, vagy sugallhatja, hogy az étrend-kiegészítő betegségek megelőzésére, kezelésére alkalmas, vagy ilyen tulajdonsága van. Kérjük a gyártók leírásainak és reklámjainak olvasásakor, ezt vegyék figyelembe! Webáruházunk nem foglalkozik tanácsadással, gyógyítással, probléma megoldással. Amennyiben termékeinket gyógyászati céllal kívánja felhasználni, úgy előtte kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét. Minden esetben figyelmesen olvassa el a termék csomagolásán lévő, illetve a termékhez mellékelt tájékoztatót! Figyelem! Nem tekinthetők bizonyítéknak a Moksa termékekkel kapcsolatos pozitív terméktapasztalatok, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemények. Az emberi szervezetre gyakorolt esetleges kedvező hatás szintén nem azonosítható a gyógyhatással. Mivel minden ember szervezete más, ezért eltérően reagálnak a termékek szedésére. Az étrend kiegészítők nem gyógyszerek, gyógyhatásuk nincs, ezért az ebből eredő állításokért felelősséget nem vállalunk. A weboldalon szereplő kedvező hatások, pozitív visszajelzések kizárólag a termékeket szedő és használó fogyasztók véleményei, tapasztalatai alapján kerültek feltüntetésre. Ezen kívül a szakirodalomban publikált orvosok, kutatók, természetgyógyászok anyagiból válogattuk össze honlapunk tartalmát.